Sunday, March 20, 2011

Antara DAKWAH dan JEMAAH

Dakwah kita ialah kepada Islam – jemaah bukan matlamat dakwah. Jemaah ini hanyalah seperti ‘kenderaan’ yang melicinkan perjalanan. (atau dengan kata lain dakwah kita kepada Islam bukan kepada jemaah). Jika dakwah kita bertujuan menghalakan mereka untuk jemaah, maka ada sesuatu yang tidak kena di mana-mana.
Apabila naik ‘kenderaan’ @ jemaah, dia ada pemandu (pemimpin), ada penumpang-penumpang. Pemandu akan pandu dgn cermat agar semua penumpangnya tiba kepada matlamat perjalanan mereka dengan selamat. Ada juga kenderaan ini utk tujuan peribadi dan ada untuk dua – lima penumpang sahaja dan ada untuk maslahat awam. Macam bus, keretapi, kapal terbang. Setiap pemandu ini akan memastikan mereka yang bersamanya mematuhi peraturan i.e pakai ‘seat belt’, ‘duduk betul-betul’, pegang betul-betul’.
Nak guna ‘kenderaan’ ini kenalah ikut landasan, lorong-lorong/jalanraya ataupun ruang-ruang di udara yang disediakan. Helicopter takkan ambil landasan keretapi kerana ruang-ruangnya ialah di udara. Begitulah sebaliknya. Setiap kenderaan ini ada no pendaftaran/no flight masing-masing maka kita tahu dari negara/negeri mana dia dtg dan mendapat kebenaran untuk mendarat. Jika kenderaan tak ada pass masuk negara, ataupun tak dibenar mendarat. Terpaksalah minta izin. Ada kenderaan pula hanya boleh untuk kegunaan mereka yang bayar tambang ataupun terhad penggunaannya. Ada untuk kegunaan semua bergantung kepada matlamat akhir. Oleh itu, Refah hanya untuk Islam Turki, dan Ikhwan untuk Islam di Mesir. Tetapi untuk belajar dari pengalaman mereka itu adalah sesuatu berguna.
Memahami asas ataupun dasar sesuatu ‘jemaah’ amatlah penting. Ini dapat diselidik (sepatutnya dibaca dan difahami) daripada manual perlembagaan ataupun asas-asas struktur jemaah tersebut. Cthnya spt matlamat/tujuan akhir ‘kenderaan’ ini ialah Islam di Mesir, Islam di Thailand, Islam di Indonesia, di kampung mana? atau di negeri mana? Apakah Refah sesuai di Indonesia ataupun perlembagaan PKS sesuai untuk Malaysia? Apakah asas perlembagaan Pas sesuai untuk Indonesia ataupun cara-cara/metode Ikhwan sesuai untuk Saudi Arabia?
Setelah terjawab semua persoalan-persoalan ini dengan rasional-rasional, kita wajar memberikan komitmen ke arah mencapai matlamat ‘kenderaan’ ini sesuai dgn matlamat yang setempat (ruang, tempat, landasan manakah) ataupun paling hampir dengan tempat kita sama ada tempat kelahiran ataupun yg boleh kita berperanan. Dari sini juga kita perlu mengintai apakah keahliannya terbuka jika kita bukan orang tempatan/bukan warganegara? ataupun ia tertutup? Untuk mereka dari latabelakang manakah? Untuk hanya terhad dari negara tertentu sahajakah? dan apakah had umurnya?
Setelah selesai mendapatkan maklumat-maklumat di atas dan kita menyakini (berdasarkan ilmu, pemahaman, perbincangan, ujian-ujian) bahawa jemaah tersebut wajar diambil sebagai ‘kenderaan’ kita maka bolehlah kita teruskan misi perjalanan kita ini. Yang penting jgnlah tersalah ambil landasan lain, kenderaan lain, pemandu yang asing, atau jauh dari prioriti dan peranan sebenarnya yang kita perlu kita sumbangkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...