Thursday, May 5, 2011

cinta oh cinta..^^



Alhamdulillah, masih di beri kesempatan untuk meluangkan sedikit masa pada hari ini bagi meneruskan misi jihad dalam bidang penulisan, insyaAllah.

Sejak kebelakangan ini terasa geli hati pula apabila melihat gelagat sahabat-sahabat yang sibuk berbicara mengenai cinta, alam rumah tangga dan yang berkaitan dengan nya. 
Kan lagi seronok jika membincangkan topik ' ke mana hala tuju kita selepas ini?? '

Tetapi tidak mengapa, tidak salah jika kita berbicara mengenai cinta kerana ia adalah fitrah semula jadi manusia. Ingin mencintai dan di cintai...

Rasa terpanggil untuk memberi sesuatu mengenai 'CINTA'. 

Apabila kita memperkatakan tentang cinta, kita tidak dapat lari daripada berbicara soal hati dan rasa. Ya, cinta letaknya di hati yang di umpamakan sebagai raja dalam diri manusia. 

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
" Bahawasanya di dalam jasad anak adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya jika jahat daging itu maka jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah bahawa daging itu adalah hati. " (riwayat al-Bukhari no. 52 dan Muslim no. 1599)

APA ITU CINTA?



cer citer~~

Cinta ini umpama hadiah. Kita tentu suka dan gembira apabila menerima hadiah. Namun, wajarkah hadiah lebih kita cintai daripada pemberi hadiah? tentulah pemberi hadiah yang lebih kita cintai.. Maka segala pujian dan sanjungan di berikan kepada pemberi hadiah. Begitulah juga dengan 'cinta'. kadang-kadang sampai ke tahap boleh " mempertuhankan" cinta. Tetapi cinta itu bukan tuhan. 

Menurut imam ghazali, cinta itu ialah kecenderungan yang amat kuat dalam diri seseorang kepada sesuatu atau seseorang yang lain yang boleh bagi manfaat pada diri dan serasi dengan fitrahnya (tabiat).

Salah ke sabenarnya jika kita bercinta? Bukankah setiap hati inginkan kasih sayang, keadilan, kemuliaan, dan kesempurnaan . Ya, tidak ada seorang pun yang tidak inginkan semua itu. Ketika di landa miskin, kita inginkan kekayaan. Ketika di pinggirkan , kita inginkan kasih sayang. Ketika di zalimi , kita inginkan keadilan..

Sedarkah kita ketika kita menginginkan semua itu , kita sebenarnya mencintai Allah? Kenapa pula ye? Hmm,, ini kerana Allah sahaja yang memiliki apa yang kita inginkan. Bukankah Allah itu al-Ghani, memilki kekayaan yang di inginkan oleh si miskin? Allah itu juga al-Rahman, mempunyai kasih sayang yang di idamkan oleh mereka yang rasa terpinggir? dan al-Adl yang mampu memberi keadilan kepada mereka yang di tindas. itulah antara nama-nama yang sinonim dengan sifat-sifat-Nya.

MENGAPA KITA PERLU CINTAKAN ALLAH?

Jawapannya mudah. sebab Allah yang paling mencintai kita.. Allah mencintai kita lebih daripada sesiapa sahaja yang telah, sedang atau akan mencintai kita. Sesiapa sahaja yang mencintai kita itu hakikatnya Allah yang menjadikannya dan Allah juga yang menitipkan rasa cinta itu dalam dirinya untuk mencintai kita. Tegasnya, segala rasa cinta yang di luahkan oleh manusia untuk mencintai manusia yang lain adalah bersumbarkan cinta kepada Allah. Maka hanya Allah yang layak untuk kita cintai.

Firman Allah yang bermaksud : " Orang yang beriman itu sangat kuat kecintaannya kepada Allah." ( surah al-baqarah 2 : 165)


********************************



Kesimpulannya, cinta yang kecil adalah cinta makhluk. Tetapi cita itu akan bernilai dan besar hanya didasarkan kepada cinta Allah. Cinta itulah yang di lahirkan oleh Allah ke dalam hati. Cinta bukan dari mata turun ke hati, sebaliknya dari hati turun ke mata dan lain-lain anggota. Itulah yang benar, suci lagi murni. Itulah cinta yang di khususkan buat manusia yang beriman sesuai dengan martabatnya sebagai hamba Allah dan khalifah. Dan cinta itu selamanya indah kerana ia di cipta oleh Allah - Tuhan yang indah dan suka pada keindahan!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...